Felmeddelande

• Deprecated function: Function create_function() is deprecated in require_once() (line 580 of /data/0/a/0a9f194f-5f91-48a8-a8b4-17d51c38dd9b/nublirdetnytt.palestinagrupperna.se/public_html/includes/cache.inc).

[i]Representanter för PGS, SDC och GCMHP möts i Gaza Foto: Yvonne Fredriksson[/i]

Måndagen den 31 maj anlände vi till Ben Gurion flygplatesen för att sedan åka vidare till Jerusalem för projektuppföljning och årsmöte med Gaza Community Mental Health Program GCMHP.

Vi bodde hos Yvonne Fredriksson, PGS projektsamordare i Jerusalem. Hela eftermiddagen följde vi utvecklingen på Al Jazeera, via svensk media och kontoret i Stockholm om vad som hände kring Gaza Flottilla. Kim S Aguayo var med på den grekiska båten som representant för PGS.

På tisdagsförmiddag hade vi ett förberedande Consortiummöte för GCMHP på schweizarnas nya kontor i Sheikh Jarrah. Närvarande vid mötet var David, Henrik och Yvonne från PGS, Giancarlo och Saliba från Swiss Development Cooperation SDC, Ziad från the Dutch Development Cooperation office, samt Sös och Peter från Center mot Tortyr i Danmark RTC.

På eftermiddagen åkte en del av consortiet till Gaza. Sös fick inte tillstånd att resa in, trots att WHO ansökt för både henne och Peter.

På kvällen åt vi middag på the Light House med Ahmad Tawahina, general director för GCMHP. När vi kom tillbaka till Al Deira hotell mötte vi de svenska journalisterna Cecilia Uddén och Lotta Schullerquist och satt ner och pratade en stund med dem.

Onsdagen ägnade vi hela dagen åt olika fältbesök som GCMHP hade ordnat och vi delades in i olika grupper. Vi besökte tre av GCMHP strategiska partners vad gäller arbetet med barn, Family and Child Center, Ministry of Education och Al Qattan Center for the Child.

Yvonne och Peter besökte andra organisationer såsom Red Crescent, International Medical Corps IMC och WHO. Tråkigt med nya internationella NGOs som etablerar sig och helt ignorerar lokala kunniga organisationer såsom GCMHP som är en stor erkänd organisation med gedigna kunskaper om mental hälsa. Internationella organisationer kompletterar oftast inte utan konkurrerar och duplicerar, de lockar också till sig lokal personal när de erbjuder högre löner. Ofta arbetar de också kortsiktigt med humanitärt bistånd istället för utvecklingsbistånd.

På kvällen var vi alla hembjudna på middag hos Eyad El Sarraj.

På torsdagen hade vi Consortiummöte med GCMHP hela dagen. Deras årsrapport och ekonomiska rapport gicks igenom. Avknoppningen av deras Woman Empoverment Program WEP diskuterades också och GCMHP bad oss om att försöka ge ett ”bridging year” för WEP under 2011. Yvonne kommer att ta upp diskussionen med Sida/Jerusalem.

Vi träffade också två personer som skall göra en utvärdering av GCMHP, en internationell och en lokal person. De presenterade sig och informerade om sin tidsplan och hur de ska lägga upp arbetet. Vi kommer att få utvärderingen i slutet av augusti.

Efter mötet åkte vi på besök till Dr Abdel Aziz Thabet, Senior researcher-GCMHP där vi diskuterade hans forskningsarbete.

På kvällen åt vi middag med Ahmad Abu Tawahina och Eyad El Sarraj på Al Deira hotel.

Fredag morgon klockan sju träffade vi Eyad El Sarraj på hotellet och åkte i bil söderut för att ta en långpromenad på stranden. Då vi var tidiga var det helt tomt och stilla förutom en del fiskare som fiskar från något som liknar surfingbrädor. En fiskare visade upp sin fångst, en liten en med väldigt små fiskar, inte mycket till inkomster. Efter promenaden grillade en vän till Eyad fisk, krabbor och räkor som blev vår brunch, jättegott och jättetrevligt. Efter det körde vi snabbt till hotellet för att checka ut och kom i tid till Eretz innan de stängde för helgen. Taha, PGS taxicahaufför hämtade oss och vi kom till Jerusalem vid tvåtiden.

Sen eftermiddag hade vi uppföljningsmöte på schweizarnas kontor. Efteråt gick vi till American Colonys fina sommarträdgård för en enkel middag och ett glas vin.

På lördag förmiddag hade vi ett eget uppföljningsmöte och gick igenom vad var och en ska göra framöver vad gäller rapporten för 2009 och stämde av praktiska saker inför besök av en läkare som ska ha utbildning i Nablus (CBR) och en som ska ha en veckas utbildning i Gaza.

Vid 12-tiden åkte vi till flygplatsen för hemresa till Sverige.